Go to footer

Bigwheel mini

Laat zien wat je kunt op het gebied van zelfbouw.

Moderator: Moderators

Bigwheel mini

Berichtdoor sander1 » di maart 09, 2010 22:00

De ijssurfer - een enorm longboard met übertrucks - is inmiddels afgebouwd (jaja, slechte timing maar hij kan maar al vast klaarstaan voor die ene ijzige dag de komende jaren), dus er moet weer eens iets nieuws geknutseld.

Nu heb ik op 't moment twee boardjes rijklaar staan, een dervish achtige zelfbouw met heerlijke 83mm flywheels en een mini met een tailtje en wat kleinere 70mm powerballs. Alleen het grotere board met de flywheels laat ik eigenlijk altijd staan, omdat het compacte en het tailtje aan het andere board zo fijn zijn.
Ik rijd vooral in de binnenstad en daar zijn de flywheels dan weer heer en meester. Dus het plan is om een nieuwe mini te bouwen waar ik mijn flywheels onder kan zetten. Verder wil ik geen cutouts maken, zodat ik zelfs met het natste wegdek nog kan rijden.
De uitdaging is nu vooral het board een beetje laag bij de grond te houden. Ik had gedacht dit te bereiken door normale street trucks te gebruiken, i.p.v. reversed kingpin. Omdat deze een kleinere verticale uitwijking hebben (of is dit onzin) zodat ik minder hoef te risen. Tevens smallere trucks omdat dit zoiezo garant staat voor een kleinere verticale uitwijking. En verder gebruik te maken van een stringer, dit heb ik bij die vorige mini ook gedaan en dit levert je weer 3 à 4 mm speling tussen wiel en deck op. Eventueel wheelwhells mocht dit nodig zijn.
Mijn huidige mini is 10cm hoog en bevalt qua hoogte prima. Met dit project mik ik op 12cm (8cm wiel + 3cm lucht + 1cm deck). Die 2cm die ik dan elke keer dieper door m'n knie moet om te pushen krijg ik terug in het uitrollen.

Voordat ik hier onbezonnen aan begin ben ik benieuwd wat men hier van dit plan denkt. Alle kritiek welkom, bij voorbaat dank.
I <3 ZW6
sander1
Hanger buiger

Re: Bigwheel mini

Berichtdoor SRC! » di maart 09, 2010 23:21

Eerst en vooral, vrij irritante opmaak! Leest nogal moeilijk..
Maar goed, jou probleem heb ik ook met mijn kleine cruizer plank, 65mm wielen - lage venture trucks (indi)
en de dikste standaard risers (ik denk 1/4inch).
Plankje draait niet genoeg naar mijn zin of ik krijg wheelbite. Dus nu ga ik iets maken zodat ik goedkoop wheelwells kan maken.
Zit niks anders op dan wat proberen met risers, bushings en indien mogelijk grootte van de wielen en wheelwells. Maar 't is een compromis die je moet maken, er zal altijd wel iets niet op en top zijn. En met je indi trucks staat je plank wel lager maar die hoogte wordt gewonnen tussen je wielen en je plank. Reversed kingpin staat wat hoger dan indi's maar minder kans op wheelbite.
Only a fool, has a pool and keeps it full
SRC!
Gaat toeside op zn plaat

Berichtdoor ItaloRobb » di maart 09, 2010 23:29

SRC! schreef:Eerst en vooral, vrij irritante opmaak! Leest nogal moeilijk..

Wat een gelul! prima leesbaar door redelijk leestekengebruik...
ItaloRobb
DownHillyBilly

Berichtdoor Jochem » wo maart 10, 2010 5:48

Standaard trucks bewegen in een bocht juist meer naar je deck toe wat leid tot sneller wheelbite. Je hebt overigens wel gelijk over dat ze lager zijn dan reversed kingpin trucks. Je zou angled risers kunnen gebruiken om de verticale beweging nog minder te maken, maar serieus, geen cutouts? Waarom draag je niet gewoon een regenbroek als het regent zodat je broek niet vies wordt? Probleem opgelost, lijkt me :P
Jochem
360 ass slider

Berichtdoor dreadyboy » wo maart 10, 2010 11:02

SRC! schreef:Eerst en vooral, vrij irritante opmaak! Leest nogal moeilijk..

eerst en vooral, vrij irritant kereltje niet? doe ons allemaal een lol en probeer je geboortestreekperikelen wat te onderdrukken hier op het forum
dreadyboy
longboardfreak

Berichtdoor SRC! » wo maart 10, 2010 14:06

Ik was toch blijkbaar niet de enige die dat vond maar daar is opeens niets meer van terug te vinden, daarnaast zei ik gewoon wat over de lay-out en tracht ik hem als nog te helpen.
Jij noemt me wat en insinueert dat ik wel vaker wat zit te klooien.
Ook gezellig.
Only a fool, has a pool and keeps it full
SRC!
Gaat toeside op zn plaat

Berichtdoor sander1 » wo maart 10, 2010 14:53

Jochem schreef:Waarom draag je niet gewoon een regenbroek als het regent zodat je broek niet vies wordt? Probleem opgelost, lijkt me :P

Nee, ik heb geen regenbroek en ik wil niet afhankelijk zijn van een regenbroek :wink: . Maar zonder gekheid, ik vind het gewoon leuk om als een klein kind door de plassen te rijden en dan heb je met of zonder regenbroek als nog natte schoenen en sokken. En trouwens je schoenen worden ook al nat wanneer je de plassen fatsoenlijk ontwijkt.

Wat het taalspelletje betreft; Ik begrijp dat de stijl van een stukje tekst van grote invloed is op de beeldvorming rond de schrijver hiervan. En dit is meteen de enige reden dat ik enige energie steek in de schrijfstijl in stukjes op een forum als deze. Door het gebrek aan enige logica achter zoiets als stijl, is er van mijn kant een totale desinteresse voor zaken met betrekking tot schrijfstijl. Ik hoop dan ook dat dit de laatste woorden met betrekking tot schrijfstijl in dit topic zijn, dat het verder vooral over skateboards en wel in het bijzonder een minicruiser met grote wielen mag gaan :) .
Verder heb ik er niets op tegen wanneer iemand buitengewoon geïnteresseerd is in schrijfstijl en hier een speciaal topic voor opent, om hierin over stijl te discussiëren.
I <3 ZW6
sander1
Hanger buiger

Berichtdoor thibault » wo maart 10, 2010 18:22

hogere hoek van baseplate en riser resulteren volgens mij ook in minder verticale en meer horizontale beweging van je trucks
more steez pleez
thibault
Speedbump bomber

Berichtdoor koek-gt » do maart 11, 2010 7:48

corect :D i love my 60 plates :wink:
goodtimes and sickboards
koek-gt
360 ass slider

Berichtdoor dreadyboy » do maart 11, 2010 9:32

SRC! schreef:Ik was toch blijkbaar niet de enige die dat vond, maar daar is opeens niets meer van terug te vinden. Daarnaast zei ik gewoon wat over de lay-out en tracht ik hem alsnog te helpen.
Jij noemt me wat en insinueert dat ik wel vaker wat zit te klooien.
Ook gezellig.

die wel meer, is, zover ik kan zien, beperkt tot 1 post, die ik zelf niet gelezen heb. als je het trouwens over leesbaarheid wil hebben, heb je stukje tekst ff aangepast ;) en ja lul nu maar dat ik geen hoofdletters gebruik, mij heb je niet over dat stukje tekst horen zeiken ;)
en ja, je hebt wel al meer zonder reden hoog van de toren zitten blazen, ik zie nochtans nergens moderator ofzo naast je naam staan. het is niet omdat je nu 2-3 boardjes gebouwd hebt ofzo, dat je opeens uber-longboard-kenner bent.
vandaar wat gematigdheid zou verre van slecht zijn...
maar zoals sander zei, genoeg daarover.

ik zou persoonlijk, als je echt laag wil gaan, iet alla landyacht produceren (maar dan met van die metalen stukken, staat onderwerp over ergens in zelfbouw), of gewoon een simpele drop-trough, in combinatie met een 60° reversed kingpin
dreadyboy
longboardfreak

Berichtdoor sander1 » do maart 11, 2010 14:14

Het gaat mij er niet om een laag board te maken. Maar juist een board met dikke wielen (80mm) die volledig onder het board vallen. En dat dan zo laag mogelijk maken, om het een beetje pushbaar te houden.

Met andere woorden: welke trucks hebben de kleinste verticale uitwijking wanneer je ze de bocht om stuurt? Zoiezo smalle trucks. En waarschijnlijk toch reversed kingpin ipv conventioneel.
Jochem schreef:Standaard trucks bewegen in een bocht juist meer naar je deck toe wat leid tot sneller wheelbite.

Ik ken nog iemand die een setje smalle randals kwijt wil, dus zal daar eens mee gaan knutselen
I <3 ZW6
sander1
Hanger buiger

Berichtdoor dreadyboy » vr maart 12, 2010 11:30

maak een rollsrolls dan ;)
dreadyboy
longboardfreak

Berichtdoor mijn broer » vr maart 12, 2010 13:07

het is altijd een trade-off tussen de grootte der wielen, hoogte van het board en het sturen.
als je per se grote wielen wilt kom je heel hoog te staan of je moet genoegen nemen met weinig stuurbaarheid (of hele dure trucks nemen, bv GoG's). persoonlijk kies ik voor comfort bij droog weer en neem ik bij nat weer genoegen met kleine wielen.
behouwen en uitstaanbaar
mijn broer
Site hero

Berichtdoor thibault » vr maart 12, 2010 21:24

mijn broer schreef:het is altijd een trade-off tussen de grootte der wielen, hoogte van het board en het sturen.
als je per se grote wielen wilt kom je heel hoog te staan of je moet genoegen nemen met weinig stuurbaarheid (of hele dure trucks nemen, bv GoG's). persoonlijk kies ik voor comfort bij droog weer en neem ik bij nat weer genoegen met kleine wielen.

wat zijn GoG's?
more steez pleez
thibault
Speedbump bomber

Berichtdoor Hickey » vr maart 12, 2010 21:38

ff googlen..

http://www.pavel-skates.com/neu/slalom/?c=gogtrucks" onclick="window.open(this.href);return false;
Dare to dream..
Hickey
Regen rijder

Volgende

Keer terug naar Forumoverzicht

Keer terug naar Zelfbouw