Go to footer

Je eerste downhill ervaring

Houd jij van snelheid? Dan is dit de plek voor jou!

Moderator: Moderators

Je eerste downhill ervaring

Berichtdoor maartenjr » za mei 01, 2010 19:19

Hey waarde downhillers,

De eerste ervaringen op de Posbank zijn achter de rug. Alle kansen om er weer heen te gaan worden gepakt. Ik heb geproefd en vond het lekker! Ik ben erg benieuwd naar jullie eerste ervaringen met snelheden boven de, zeg, 35km/h.
Waar was het en welke snelheid heb je gehaald (waar lag de grens van je gevoel van controle)?
Pakte je bijvoorbeeld direct de gehele snippendaalse weg op de Posbank of ging het stukje voor stukje met een hoop gefootbreak?
Waren er verder punten die je als 'moeilijk' hebt ervaren?
En op welke spots ben je geweest om te oefenen?

Tot nu toe heb ik één sessie achter de rug. Topsnelheid van 42km/h. Dat was naar mijn ervaring erg hard en ik rolde daarna ook graag wat uit voor ik begon met footbreaken. Al had ik niet het gevoel in een speedwobble te raken. Na iedere run zijn we steeds een stukje hoger gelopen dan het startpunt van de vorige run. Ik heb het gevoel op de Posbank nog lang niet uitgeleerd te zijn, maar ben stiekem ook wel benieuwd naar meer. Is het volledig uit kunnen rijden van de Snippendaalseweg een mooi niveau om te beginnen aan freerides en dergelijke? Of zijn er meer skills vereist.

Well, in mijn socialeomgeving zijn er geen mensen met downhillskills, dus hoop hier wat ervaringen te horen ;).

Thanks, Maarten
It's a joy for the body, but the thrill is in the mind.
maartenjr
Slalomt alleen linksaf

Re: Je eerste downhill ervaring

Berichtdoor SRC! » za mei 01, 2010 20:02

Jammer genoeg is het voor mij voorlopig gebleven bij autoloze zondag in brussel, geen idee hoe hard het ging maar ik denk op 't einde toch wel 35km/h en sneller misschien (iemand die erbij was: help me out?).
Het was ook een van mijn eerste longboard ervaringen want ik had 't nog nooit gedaan tot ik er zelf 1 had gemaakt en die was vlak voor de autoloze zondag klaar.
Heel de dag honger gehad naar steilere en snellere hellingen.
Alles ging ook wel goed aangezien we heel de tijd heel flauwe hellingen namen, dus ik maakte wel extra snelheid door te pushen en pompen, later ook nog neus en tail vastgepakt om 1been tussen men armen vooruit te steken. Bij het rechtstaan eerste speedwobble gehad en daar voelde ik pas dat het toch iets verraderlijker kan zijn dan gedacht.
Maar die steile helling op't einde was wel helemaal m'n ding! Wel gefootbreakt voor en in scherpe bochten omdat ik een meer ervaren rijder voor me uit de bocht over de stoeprand zag gaan en die niet wilde volgen.

Nu moet ik men downhillplank nog afwerken en vrienden overtuigen om naar het zoniënwoud te gaan om te oefenen. Vervelende zaak is dat zij niet longboarden. (en ook lastig is dat ik geen geld heb, geen vervoer en RII 150's + 65mm 83a wielen als enige longboard setup heb)
Only a fool, has a pool and keeps it full
SRC!
Gaat toeside op zn plaat

Berichtdoor Ilja » zo mei 02, 2010 20:11

Ik had dezelfde ervaringen als Maarten... komt misschien ook omdat ik erbij was.. :mrgreen:
Aankomende dinsdag tweede poging met een vééél stabieler boardje. 8)
Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe de downhillers hier begonnen zijn!
Ilja
Griploos door het leven

Berichtdoor ItaloRobb » zo mei 02, 2010 20:35

Pff in Luik dat het echt begon denk ik. Ik bedoel, Posbank is een heel fijn baantje, redelijk in de buurt, maar hairpins zijn natuurlijk het echte werk. "Direct de hele snippendaalse"? Daar zitten geen bochten in weetje. Beekhuizense is dan een veel betere oefening waar je erg veel plezier kan beleven!

Klaar voor freerides is ook zoiets, dat ben je heus wel snel, gewoon doen dus.
Laatst bijgewerkt door ItaloRobb op zo mei 02, 2010 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt
ItaloRobb
DownHillyBilly

Berichtdoor ItaloRobb » zo mei 02, 2010 20:35

Nog wat antwoordjes;

Waar was het en welke snelheid heb je gehaald (waar lag de grens van je gevoel van controle)?

Pfff Luik dus, snelheid boeit me niet zo,

Pakte je bijvoorbeeld direct de gehele snippendaalse weg op de Posbank of ging het stukje voor stukje met een hoop gefootbreak?

Bij elke nieuwe baan gaat het met footbreaken, topsnelheid halen en controle houden ligt ook aan hoe goed je de baan kent. Waar kan je wel en niet snel bijvoorbeeld, wanneer moet ik remmen voor een bocht, kan het ook zonder remmen?! Om maar wat te zeggen.

Waren er verder punten die je als 'moeilijk' hebt ervaren?

In een bocht op snelheid bljven, dus niet als een malle driften, gelukkig is dat met de topmount er wel uit. Na de bocht in tuck blijven en vooral, lang in de tuck blijven.

En op welke spots ben je geweest om te oefenen?

Posbank en Luik.
ItaloRobb
DownHillyBilly

Berichtdoor Jur » ma mei 03, 2010 11:59

de eerste paar downhills heb ik ook op de posbank gemaakt. Ik heb eerst mijn eerste longboard een beetje leren kennen op de flat, beetje cruisen en sliden. En toen gingen we voor t eerst naar de PB. Ik skateboard nu 10 jaar ofzo dus met boardgevoel zit het wel snor ook footbreaken kon ik al direct op elke snelheid wel. Ben na de eerste paar verkenningsruns dan ook gelijk volle V gegaan, tenminste voor zover dat kon. Mijn bochten techniek suckte en tuck stance snapte ik geen reedt van. Dus die 2 factoren snoepten een hoop van mijn snelheid af, nog steeds overigens. Maar al met al rijden we nu gemiddeld met 55 km/h a 60 km/h naar beneden op de snippendaalse. met de luge haal je de 70 ook nog wel maar dat was gekkenwerk :P
Uiteindelijk op Houyet de betere snelheden en bochten leren kennen en daarna ben ik wel serieuzer in de downhill discipline gedoken.

En wat italo zegt de snippendaalse heeft geen serieus bochten werk dus wat dat betreft is het niet vergelijkbaar met een houyet of een andere downhill op de posbank. Maar als je op snelheid kan footbreaken en een beetje op mede-downhillers kunt anticiperen moet houyet goed te doen zijn.

spots waar ik 'oefen' :
Posbank, Snippendaalse om ff in te komen, daarna de rest voor de betere bochten.
Elten, om te sliden
Nijmegen, = heuvelachtig dus lekker rond cruisen met hier en daar een afdalingkje, max 30 km/h
Jur
Regen rijder

Berichtdoor maartenjr » zo mei 09, 2010 16:47

Okay thanks jullie. Het is heeft echt z'n charme, dat downhillen.

Haarspeldbochten zijn op de to do list gezet.
It's a joy for the body, but the thrill is in the mind.
maartenjr
Slalomt alleen linksaf

Berichtdoor xEuPHoRiiA » wo mei 26, 2010 18:17

Misschien een domme vraag, maar hoe meten jullie eigenlijk je snelheid ?
The Way We Like It.
xEuPHoRiiA
Griploos door het leven

Berichtdoor J.Beau » wo mei 26, 2010 19:15

GPS :)
If you want to make your dreams come true, you have to wake up...
J.Beau
MileMuncher

Berichtdoor Doef » wo mei 26, 2010 19:36

Dat 'klaar voor freeriden' snap ik niet echt. Kan iemand mij dat uitleggen? Freeriden betekent toch niets meer dan een beetje all round dingen doen ipv focussen op één discipline zoals sliden, ldp'en, dancen enz? Het wordt op longboarden.nl zo vaak aan downhill gekoppeld. Als je gewoon door de stad rijd en je doet onderweg een paar slides, je carved wat, je danced, je pumped en je pushed wat dan ben je toch ook aan het freeriden? Of snap ik het begrip niet?
Pumping; looks like he is having sex with air.
Doef
Uphill slider

Berichtdoor WiZzY » wo mei 26, 2010 19:41

het begrip 'freeride' is een Downhill zonder wedstrijd aspect. Het is dus wel een georganiseerde downhill en je vertrekt ook in groepen, maar je kunt dus op je gemakkie naar beneden als de organisatie dat toelaat.
.
kirei koto wo ieru hodo
nanimo dekichainai kedo
.
BakaBoards
Not for sale in your local shop
WiZzY
Site Admin

Berichtdoor Doef » wo mei 26, 2010 19:46

Ok dat is helder. Misschien ga ik nu teveel offtopic maar ik vind het dan toch vreemd dan 'freeride' wielen bijvoorbeeld zo heten omdat het een all around wiel is. Dat heeft dan weer niet persé met downhill te maken. Maar goed, boeien :). Ik hoop hier ook ooit mijn eerste downhill ervaring neer te kunnen zetten. I'm out!
Pumping; looks like he is having sex with air.
Doef
Uphill slider

Berichtdoor The Ace » ma aug 23, 2010 12:06

duitsland ergens in de heuvels in de buurt van munster reed op een gegeven moment 50 km/h had al iets van ervaring met je hier in nederland kunt vinden maar daar wordty t een stuk extremer en ik maar balen dat ik mijn gloves vergeten had o.O
Tan Tien, GHC; Polygamie
The Ace
Griploos door het leven

Keer terug naar Forumoverzicht

Keer terug naar Speedboarding